Traveling
Nissan
  • Registration
О учењу

Како успешно учити

Важност учења

Ја нисам лош ђак али једва чекам тај тренутак да завршим све школе и да немам више шта да учим?

Морамо одмах појаснити неке ствари. Учење је такав процес који никад не престаје и никад се не може рећи да нема шта да се учи. Што човек дуже проучава неку област или наставно градиво то више увиђа да мора даље да учи.. наука се стално богати новим чињеницама и новим сазнањима. Пожељно је да се сваког дана питаш да ли си нешто ново научио. Сваки постигнути успех створиће код тебе нову жељу за још већим знањем.

Без учења и рада живот човека не би могао да се замисли. Знање је највеће богатство, човек учи од рођења до смрти.

Циљ учења

Понекад лако и брзо памтим и све научим а понекад и најмању лекцију дуго учим са честим бесциљним застајкивањем?

За успешно учење треба познавати циљ учења односно шта се и зашто треба научити.. На почетку сваког школског часа наставници говоре ученицима шта ће учити, зато пажљиво саслушајте циљ чласа. Најбоље је кад учиш да последњу лекцију брзо прочиташ тако ћеш дознати о чему се говори и шта је најважније. После тога постави себи циљ да то градиво научиш..Без јасно постављеног циља можеш стотину пута читати неки податак а да га не запамтиш. На пример: безброј пута си у рукама држао новчаницу а сад да вас питам да је опишете не би сте могли. Другим речима кад се учи са циљем да се нешто научи постиже се бољи успех.

Планирање учења

Родитељи ми често говоре да планирам своје обавезе али ми нико до сада није рекао како је то најбоље?

Немој учити све одједном без икаквог плана. Треба да имаш план који ћеш сам саставити и кога ћеш се придржавати. Немој да користиш туђе планове. Испланирај сваки дан па и целу недељу. План стави на видном месту поред радног стола да те подсећа на обавезу учења.

Затим уочи сваког радног дана састави детаљан план за сутра почев од игре до учења и на крају времена за спавање. После неколико дана анализирај да ли ти је сваки дан био остварен. Приликом недељне анализе лако ћеш уочити да ли си реалнио планирао, да ли си беспотребно губио време и да ли си промашио циљ. Ако утврдипш да јеси, план за идућу недељу састави боље и уложи већи труд да га оствариш.

Интелигенција и учење

Постоје ли разлике међу ученицима у интелигенцији?

Интелигенција је способнст за учење.. Ученици греше кад интелигенцију пиоистовећују са учењем, па је за њих интелигентан онај ученик који зна . У вези са тим и лош ученик може бити интелигентан баш као и што одличан ученик може имати просечну интелигенцију.

Поједини ученици често злоупотребљавају своју интелигенцију и њоме се користе делимично тј. само када треба да прикрију лењост. На другој страни кад веома интелигентни ученици уз добар услов за рад уложе и максималан труд најчешће постижу веома високе резултате..

Интересовање за градиво

Кад учим неки предмет уопште ми не досади, а неки ми је мучење?

Код тебе је развијено интересовање за учење из тог предмета. Мораћеш да прошириш знање из предмета за које немаш интересовање. Што човек више познаје неку област све више му се свиђа и јавља жеља да више учи.

Мотивација за учење

Ја сам један од оних ученика који дуго седи уз књигу али ништа не научи?

Мотиви за учење су унутрашњи покретачи који нагоне на активност истрајност и остваривање постављених циљева. Начин ангажовања у учењу може да произилази из више мотива: притисак родитеља, жеља за истицањем и доказивањем, ишчекивање похвала, награда и сл. Јаче мотивисани ученици брже напредују. Мотивација може бити унутрашња и спољашња. Најбоља је унутрашња, кад ученик учи да би имао више знања. Ако учимо сарджаје за које имамо интересовања далеко их брже усвајамо.

Пажња

Понекад на часу пратим сваки покрет наставника и ипак врло мало запамтим. Слично ми се дешава и код куће, учим једно одређено време па одједном почнем да мислим на неке друге ствари?

И ако си пажљив на часу то ти није довољно за успешно учење јер своју пажњу усредсређујеш углавном на спољашњу страну наставниковог рада ( изглед,покрете,како пише, шта је обукао и сл.)

Неопходно је на почетку сваког часа да обезбедиш пуну усмереност пажње и јаку усредсређеност. Да ангажујеш мишљење да можеш да уочаваш битне везе и односе међу подацима и да самостално дођеш до закључка. Што је пажња већа учење је брже и успешније.

Што се тиче домаћег учења градива са радног стола склони све што тренутно не користиш за учење да ти не одвлачи пажњу на другу страну, зато појачај активност и мењај форме рада, ПРЕСЛИШАВАЈ СЕ НАГЛАС, ПО ПОТРЕБИ ПРАВИ БЕЛЕШКЕ, ТЕЖЕ И НЕПОЗНАТЕ РЕЧИ ЧИТАЈ ВИШЕ ПУТА, ИЗДВОЈ ГЛАВНИ ДЕО ИЗ ТЕКСТА и око њега повежи све главне податке.

Заборављање

Дешава ми се да брзо заборављам?

Брзина заборављања наученог наставног градива највећа је након престанка учења. С временом заборављање је све спорије али и даље расте. Али узрок заборављања није само протекло време и престанак вежбања, већ активност којом испуњавамо време после учења. Заборављање је веће за време будне активности него за време спавања. На пример: ако се учи неко градиво па се после тога настави са другим, ово друго ће ометати памћење оног првог. Што је већа сличност између два градива утолико ће следеће учење обаметати првом. Ову појаву нећете моћи да избегнете али ћете је моћи свести на минимум тако што ћете претходно градиво усвојити, затим направити паузу и бавити се нечим другим.

Приликом бирања учења градива труди се да нема сличности са претходним.

Методе учења

Да ли је боље учити лекцију одједном или део по део?

Наставно грдиво можеш учити одједном или део по део, или комбиновати та два учења. Учење одједном се препоручује кад материја није обимна. Методе учења по деловима биће ти погодније за оно градиво које није повезано на пример: формуле, стране речи, историјски датуми и сл. Ако је градиво дуго и тешко онда комбиновати ове две методе и то на следећи начин

-Прочитај градиво у целини

-градиво подели на мање целине, савладај прву па другу целину па тек пређи на учење треће целине .

-Изврши целокупно понављање градива неколико пута.

Како читати

У великој сам дилеми да ли да читам у себи или наглас, брзо или споро?

Буди сигуран да вежбањем можеш знатно повећати брзину читања а да то не иде на штету разумевања.То се обично постиже читањем у себи без покрета усана. Читање наглас је спорије. Не треба читата сваку књигу брзо. Брзо читај само забавну литературу, а школско градиво читај спорије зависно од садржаја или од тога да ли познајеш или разумеш градиво.

Писмени састав

Волео бих да научим да пишем добре писмене саставе:

Са мало више упорности и концентрације и уз познавање одређених правила: - Прво, треба да имаш јасну представу о теми, мораш да знаш шта хоћеш да напишеш у саставу. Гледеј тему више пута па ће главна замисао настати из теме. Свака нова написана реченица требала би да буде у тесној вези са темом. Следећа фаза је груписање мисли по логичном реду. Сваку нову групу м и с л и обавезно пиши новим редом. Писања састава заврши тако што ћеш за крај оставити она излагања која садрже резиме читавог састава.

 

Преслишавање

Ја волим да учим али ми се често дешава да лекцију читам непрекидно и по сат времена, да одлутам далеко, сањарим по неколико минута па се опет вратим.

Треба да престанеш да једнолично читаш и почнеш да учиш преслишавањем јер оно омогућава будност и концентрацију.Покушај да препричаш градиво још пре него што си га детаљно научио.То ће ти омогућити да останеш максимално будан. После тога треба да читаш више па тек онда да се преслишаваш јер прерано преслишавање може да доведе до великих погрешки.Од тежине градива треба да знаш колико ћеш читати а колико се преслишавати. Најкорисније је да ¼ времена проведеш на преслашавању. Приликом слишавања потребно је да се што више служиш својим речима без гледења у књигу, а по потреби и погледети.

Што је важније подвуци

Потребно је да хитно научиш да уочаваш и обележаваш важнија места у тексту. Иако је у књизи означена масним словима, ипак своје подвлачење не може да замени. Подвлачење можеш вршити само у својој књизи. Примедбе и запажања пиши на празном простору књиге. Немој у тексту подвлачити читаве пасусе већ само што је битно. Важан пример означи цртом са стране текста. Да би га лакше уочио можеш додати стрелицу. Или, ако ти није јасно стави, па питај некога.

Учење из бележака

Белешке не мораш писати лепо али их пиши читко да би их разумео. Има ученика који се не могу снаћи у белешкама. Помоћ је у том случају врло мала али су ти ученици само губили време док су писали и још док одгонетну то што су написали. – зато пиши читко и не бележи све што наставник говори већ само битно и оно са табле, обавезно. Учење из бележака није само довољно, мора да користиш уџбеник и литературу да би научио добро градиво.

Место за учење

Како да будем добар ђак кад немам собу за учење?

Пронађи неки простор у кући који ће бити само твој и да не буде нека велика бука. За учење није потребна апсолутна тишина јер бука која није довољно јака захтева јаку концентрацију пажње и то повољно утиче на рад. Проветравај често просторију и најбоља температура за рад је од 18-20 степенени Ц. Други важан фактор за учење је осветљење. Светлост мора да долази са леве стране а код леворуких са десне.Немој за време учлења да седиш на меканој фотељи или да лежиш у кревету. Седи усправно за столом на дрвеној столици са наслоном.

Учење у природи

Да ли је боље учити у отвореном или затвореном простору?

Затворени простор има своје предности и недостатке као и учење у природи.. Мораш изабрати такво место где ћеш се моћи потпуно сконцентрисати на оно што учиш. Двориште, балкон и слична места нису погодна за учење јер се ту често чује бука аутомобила, плач деце, гласови пролазника, цвркут птица и све то одвлачи опажњу. Али природа има и предности: чист ваздух и дневну светлост.

Планирање учења и одмора

Учење одлажем за касније и немам одређено време за учење.Понекад се осетим уморним и на самом почетку учења?

За неорганизовани рад биће ти потребно да уложиш више труда него за организован. На пример: исту количину градива моћи ћеш са много мање напора да савладаш ако учиш у исто време.Кад будеш одабирао најповољније време за учење мораш имати у виду рад у сменама, ваннаставне активности и сл.

Организуј рад тако да се фазе рада смењују са фазама одмора а нека рад траје обично 40 мин. А одмор 10-15 мин. Одмор активно искористи за гимнастику поред отвореног прозора, за распремање собе и сл.. Овакав начин рада спречиће или одложити појаву умора. Чим осетиш досаду и жељу за променом учења знај да су то први знаци умора. Они могу бити и последица недовољне мотивације па прекини учење 10-15мин. Ако не поступиш тако на време убрзо ћеш осетити поспаност, главобољу и сл.

Похвале и критике

Похвале и критике не подстичу све ученике за учење. Неког више подстиче похвала а неког критика. На интелигентније ученике боље делује критика. Боље делује похвала на све оне нкоје треба храбрити и који нису сигурни у себе, који су стидљивији а критика на слободније и агресивније.

Групно учење

Групно учење корисно је ако су сви чланови групе активни а не да један чита и објашњава а други да слушају. Свако из групе мора да се изјасни шта зна и шта му иде теже и на чему треба да ради. Овај начин учења омогућиће да разјасните што вам није било јасно и да заједничким радом дођете до исправних решења. Уједно ће вам омогућити да знање изнесете пред другима што може користити посебно стидљивим ученицима. Групу треба да чине чланови приближно истих способности и да се много не разликују и по другим навикама и способностима.

 

 


Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module
Банер
Банер
Copyright © 2017. ossutjeska.edu.rs. Developed by Enter racunari
Real Estate
Finland